Ei love you!

1 ei is geen ei, en een ei hoort erbij?

Lange tijd stonden eieren bekend als ‘niet gezond’ en mocht je maar 1 ei per week. Het zit vol met cholesterol en dat verhoogt de kans op hart -en vaatziekten behoorlijk. Nou… dat blijkt in de praktijk gelukkig mee te vallen.

Een ei bevat zoals gezegd cholesterol maar er zit ook vitamine A, B, en D in. Tevens bevat het een aantal mineralen zoals zink, foliumzuur en ijzer. Ook bevat het eiwitten, de belangrijkste bouwstof van je lichaam. Niet alleen spieren maar ook hormonen worden van eiwitten gemaakt. Belangrijk dus. Onverzadigde vetten zitten er ook in en het bevat bijna geen koolhydraten, dus als je wilt afvallen dan passen eieren daar prima bij.

Choline

Maar er is nog een stof die heel belangrijk is voor je lichaam en waar ei de belangrijkste leverancier van is: choline. Choline is de grondstof voor acetylcholine en dat is dé stof die ervoor zorgt dat je kunt ontspannen. Jij, als mens, bent in het bezit van een zenuwstelsel. Dit bestaat uit twee onderdelen nl. het sympatische en het parasympatische deel.

Je sympatische deel zorgt voor alles wat met actie te maken heeft. Het is het gaspedaal van je lichaam. Het parasympatische deel zorgt voor ontspanning en is de rem in het verhaal.  Acetylcholine zorgt voor activering van het parasympatische deel.

Methylering

Choline fungeert ook als methyldonor. Bij de vorming van methionine (=eiwitsoort) komt homocysteïne vrij. Dit is, in te hoge hoeveelheden, een schadelijke stof voor je lichaam. Samen met twee B vitaminen zorgt choline ervoor dat homocysteïne in het lichaam wordt omgevormd en onschadelijk wordt gemaakt. Hoge homocysteïne spiegels zijn slecht voor hart -en bloedvaten, hersenen, gewrichten en botten.

Dus…. lieve mensen. Eet gerust wat vaker een eitje. Of twee eitjes. Ze zijn een prima vleesvervanger, maak een groente omelet, vul hem als tortilla of eet ze gekookt. Maar… kies wel een verantwoord eitje. Van een kippetje dat lekker kan scharrelen, buiten loopt en gevarieerd eet, dus niet alleen mais. Een eitje van een kip die gewoon kip mag zijn.

Eet smakelijk!

In mijn volgende blogbericht kom ik uitgebreid terug op de zin en onzin rondom cholesterol.

 

 

 

 

 

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

3 thoughts on “Ei love you!”

  1. Dank je wel Kelly; interessant stuk over eieren. Ik eet er zo’n 4-6 per week. Wel biologische eieren natuurlijk. Juglen Zwaan beweerde vorige week dat je het ei liefst zachtgekookt dient te eten. Wat vind jij? Groeten, Frank.

    1. Hoi Frank, leuk dat je een reactie plaatst. Inderdaad is een zachtgekookt eitje het beste. Dan blijven er meer waardevolle voedingsstoffen intact als bij een hard eitje.
      Groet, Kelly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.